You are currently viewing EXPORTUL NAȚIONAL, UN SUBIECT NEGLIJAT

EXPORTUL NAȚIONAL, UN SUBIECT NEGLIJAT

În cadrul întâlnirii organizate de clubantreprenor.ro , eveniment ce a avut loc la București în data de  22 februarie 2022 sub titlul  Forumul diplomației economice și al exportatorilor, unde Asociația Centrelor de Afaceri pentru Export (ACEX) a fost invitată să facă o analiză asupra evoluției exporturilor românești, s-a  putut constata că acest subiect, nu face obiectul unor preocupări constante de afirmare a unor politici active. Deși este lăudabilă inițiativa organizatorilor, prezența factorilor de decizie a fost mai mult discretă și neangajată în repunerea pe picioare a unui sistem național eficient de susținere a exporturilor.

Am avut prilejul să constatăm că sunt firme și asociații care ar dori să se implice mai mult pentru a susține exportul național în condițiile în care deficitul balanţei comerciale a fost de 21,369 miliarde euro, mai mare cu 4,929 miliarde euro decât cel înregistrat în perioada ianuarie-noiembrie 2020, conform datelor publicate  de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Faptul că  România a înregistrat constant un nivel negativ al exporturilor nete, indică carențe  de  competitivitate a exportatorilor pe piața globală, carențe insuficient analizate și contracarate prin instrumente eficiente.

„Faptul că doar un sfert din exporturile totale ale României sunt realizate de companii deținute de antreprenori români, a reprezentat pentru unii adepți ai „laisser faire”ului  în economie  că intervenția de susținere pentru exportatorii romanii, în mare parte IMM-uri, nu-și are rostul. Totuși este vorba de 22.000 de IMM-uri care fac export și poate de trei ori mai multe care pot face export dacă sunt susținute. Mai toate  țările dezvoltate din lume intervin pentru extinderea bazei de exportatori a țării, la nivel regional, de comunități de exportatori, dar printr-o planificare strategică națională. Noi nu o facem și parcă am uitat să sprijinim valoarea creată, captată sau adăugată în țară ca misiune națională care ne asigură o poziție competitivă fără de care nu putem vorbi de alte subiecte ale afirmării noastre” a spus în cadrul alocuțiunii sale dl conf. univ. dr. Costin Lianu, președinte ACEX fost coordonator Strategia Națională de Export 2005-2015.

„Noi am uitat să mai dezvoltăm în parteneriate public private strategii naționale de export, ultima de acest fel fiind încheiată în 2020 deși dispuneam de o metodologie avansată de lucru. Datorăm acestor strategii portalul de comerț exterior, acum cam părăginit prin lipsa de conținut actualizat, centrele regionale de export, începute dar uitate apoi, programele de branding sectorial, susținerea clusterelor de export. Prin aceste instrumente firme mici, pe care unii le desconsidera ca fiind de apartament, au țâșnit ca exportatori competitivi. Industria de IT&C este un exemplu evident al roadelor acestei strategii dar și designerii, procesatorii la început de drum. Instrumentele de export nu sunt apanajul unui singur minister și presupun colaborarea inter-ministerială și cu mediul de afaceri, și nu vedem aici progres ci mai degrabă regres. Dialogul trebuie structurat și Consiliul de Export revitalizat ca mecanism modern de lucru. România nu are agenție specializată de susținere după model european iar rețeaua sa externă este puțin eficientă și slabă numeric” a continuat dl Costin Lianu, președinte ACEX.

O idee importantă sesizată de participanți este că marile companii multinaționale se bazează pe propriile rețele de susținere dar ele singure, deși au contribuție esențială la export, nu pot transforma Romania într-o națiune competitivă.

Conf. univ. dr. Costin Lianu

Președinte ACEX

Asociația Centrelor de Afaceri pentru Export